Lanab Group vill dubblera omsättningen – nyanställer
Lanab Groups vd Niclas Lindqvist berättar om företagets stora ambitioner – tror på en fördubblad omsättning inom fyra år. Pandemin har slagit hårt mot branschen, men Lanab Group satsar framåt och direkt efter årsskiftet tillträder fyra nya medarbetare.
Efter att ha förvärvat OfficeLine och samlokaliserat all verksamhet till den nybyggda anläggningen i Nässjö, genomgick Lanab Group en ganska kaotisk period under 2019. Två fabriker på samma ställe, två affärssystem, två av allt.
De nyanställde personal och genomförde så många förändringar på samma gång att leveranstiderna började bli lidande. Så man inledde ett projekt under namnet ”effektiv produktion”, där man digitaliserade en större del av verksamheten. Våren 2020, den första mars, stod de redo med en organisation i topptrim. Och då, precis då, slog det där viruset till.
– Vi gick från problemet att inte hinna med våra ordrar till att vi hann med, och kunde ta ännu fler ordrar, och så kom vi in i permitteringar istället. Nu genomför vi en organisationsförändring för att kunna ta fler affärer i framtiden. Vi stuvar om lite i organisationen för att bli starkare ute i storstadsregionerna, säger Niclas Lindqvist, vd Lanab Group.
Nyanställningar på gång – tio fler under 2021?
Storskåne och Köpenhamn blir tillsammans med Stockholm och Göteborg viktiga regioner för Lanab Group. Dessutom anställer man en exportsäljare för europamarknaden som kommer att inrikta sig inte minst på Tyskland och Nederländerna. Totalt tillträder fyra nya medarbetare i januari-februari. I den vevan tar de fram en ny roll i form av en digital affärsutvecklare.
– Många av den här typen av produkter kommer man köpa från nätet i framtiden, man väljer färg och tyg via bilder online och så vidare. Nu jobbar vi hårt med att få ut våra produkter på hemsidan, säger Niclas.
I skrivande stund, december 2020, går produktionen på högvarv igen efter den pandemirelaterade nedgången. Niclas tror att det kommer att hålla i sig åtminstone till årsskiftet för att sedan bli en avmattning i början av nästa år. På längre sikt ser han en stadig uppgång för företaget.
– Går allt som vi tror så är vi nog tio fler anställda när vi summerar 2021. Inom fyra år vill vi dubblera omsättningen. Får vi bara alla pusselbitar att landa på rätt plats så kommer vi att lyckas. Marknaden finns där, säger han.
Nya produkter
I och med det ökade distansarbetet har behoven av nya kontorsmöbler minskat på arbetsplatser i landet. Samtidigt har nya behov dykt upp. I takt med att människor upptäcker att de faktiskt kommer att fortsätta arbeta hemifrån i hög utsträckning, uppstår behovet av en duglig arbetsplats i hemmet. Under en övergångsperiod har många kunnat stå ut med att arbeta vid köksbord och andra tillfälliga lösningar, men för en långsiktig ergonomi krävs ändamålsenliga möbler. I november lanserade Lanab Group sålunda Cubic – en komplett arbetsplats som endast tar en kubikmeter i anspråk.
– Den står på hjul och är lätt att flytta. Man fäller upp locket och där finns allt som behövs i form av stol, belysning och så vidare, säger Niclas Lindqvist.
“When life gives you lemons, make lemonade”, säger optimisten. Cubic får betraktas som Lanab Groups egenhändigt producerade lemonad i en tid när det formligen regnar citroner över hela planeten – ett kreativt drag som bådar gott inför framtida satsningar. Av vilka det lär bli många, för övrigt. Målet till våren är bland annat en ny stolslinje.
– Vi vill definitivt lansera nya produkter varje halvår. Vi verkligen satsar framåt, vi har starka ägare som tror på oss, och ett jättestort engagemang och driv från personalen, avslutar Niclas Lindqvist.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.