Pölder Sport stabilt trots svajiga vintrar
Dåliga vintrar, färre butiksbesök och inställda idrottstävlingar till följd av pandemin – det hade kunnat vara receptet för en katastrof, men tack vare en breddad profil och ökande webbhandel står Pölder Sport stadigt i blåsten.
Vanligtvis kommer försäljningen av skidor i två vågor, berättar Pölder Sports vd Johan Palmqvist. De som har anmält sig till en tävling beställer sina skidor under hösten, innan vintern ens har börjat. Den andra vågen av beställningar kommer när snön lägger sig. De kunderna är lite mer spontana och försäljningen följaktligen mer väderberoende. Förra vinterns snöbrist innebar med andra ord en minskning av skidförsäljning för Pölder Sports del – i alla fall till den sistnämnda gruppen. Restriktionerna till följd av Covid-19 innebär att även tävlingar hänger löst, vilket gör att presumtiva deltagare kanske inte investerar i ny utrustning.
– Det blir väldigt kännbart för oss, jag kan tänka mig att vi har tappat 50-60 procent i butiken. Samtidigt växer webbhandeln, så allt är inte bara negativt. Men det är tufft år för alla, säger Johan Palmqvist.
Med sina 800 kvadratmeter har Pölder Sport en tydlig tanke för kunder att kunna handla riskfritt under pandemin.
– De som kommer hit hanteras på ett väldigt bra sätt. Det finns ingen risk för trängsel och butiken är förberedd för att ta emot folk, säger Johan Palmqvist.
Breddning av kompetens och sortiment
Traditionellt sett är Pölder Sport en skidbutik och man har skapat sig ett namn nationellt inom det området. Men i ökande grad har man riktat in sig på andra idrotter så att man täcker in alla säsonger.
– Grundtanken var från början att vi skulle kunna ha mer personal på vintern. Det är vår huvudsäsong och det som är kärnan i verksamheten, men för att kunna ha mer folk på vintern och behålla dem på sommaren var vi liksom tvungna att hitta fler varugrupper. Orienteringen var den första delen i det, där vi för tre år sedan köpte ett företag som sysslade med detta. Sedan har vi satsat hårt på trailrunning, där vi har ett samarbete med Trailrunning Sweden och hanterar deras webbförsäljning, säger Johan.
För två år sedan etablerade de sig på den norska marknaden, som är enorm i jämförelse med den svenska. Trots att landets befolkning är hälften av Sveriges, har de fyra gånger så många skidåkare. I Norge har Pölder Sport sedan starten sett en ökning, trots att även norrmännen fick stå ut med en dålig vinter i fjol. Företaget som helhet har haft en stadig ökning av omsättningen under de senaste åren och utökat personalstyrkan med ungefär en person per år. Idag är de elva anställda.
– Den personalrekrytering vi har gjort den senaste åren är att få in även personal som är specialiserade på löpning och orientering. Nuförtiden är vi inte ett vinterföretag utan ett åretruntföretag, säger Johan Palmqvist.
Nya delägare in i bolaget
Tidigare i år gjorde man en omfördelning av ägarskapet. Sedan tidigare är Johan Palmqvist och Kalle Hellberg kvar som huvudägare och nya som delägare är styrelseordförande Arne Svensson samt butikschef Björn Andersson.
– Björn har varit anställd i många år och är en nyckelperson i företaget, inte minst med sin kunskap om längdåkning. Arne är en rutinerad herre som kan mycket om försäljning och sportbranschen, som inte jobbar i den dagliga verksamheten, men som tillför andra mycket viktiga delar, säger Johan.
Kontrollerade beslut krävs
Med tanke på att Pölder Sport har lyckats ”hålla siffrorna” även under den speciella period vi är inne i nu, ser framtiden ljus ut.
– De extra benen vi har skaffat oss har absolut hjälpt oss att sprida ut riskerna och det känns positivt med tanke på omständigheterna. Samtidigt måste man ha respekt för den period vi befinner oss i. Vi vet inte vad som ska hända de kommande månaderna och det gäller att ta kontrollerade beslut gällande vilka satsningar vi vågar planera för. Men som det ser ut nu ska vi kunna rulla på som normalt, avslutar Johan Palmqvist.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.