De blev Årets Företagare och Årets Unga Företagare 2022
Nässjö ligger onekligen i framkant när det gäller ljud, bild och kommunikation. När Årets Företagare och Årets Unga Företagare utsågs på torsdagskvällen så gick utmärkelserna till två teknikföretag: Elon Ljud & Bild och Narse Group.
Alla pristagarna var glada och en smula omtumlade av uppmärksamheten.
– Jomen lite konstigt känns det faktiskt. Vi har aldrig fått någon utmärkelse tidigare och är vana vid att vara lite anonyma eftersom vi säljer våra produkter på nätet. Men det är verkligen jätteroligt att få den här bekräftelsen, sa Achour Narse som tillsammans med sin bror Sargon Narse utsågs till Årets Unga Företagare i Nässjö kommun.
Och Niklas Askling, som utsågs till Årets Företagare i Nässjö kommun, var nästan lite chockad. Han har nämligen hamnat i någon typ av prisregn under den gångna veckan. För bara några dagar sedan fick Elon Ljud & Bild i Nässjö utmärkelsen ”Årets butik” av Elon-kedjan och nu var det alltså dags igen.
– Det där med priser och utmärkelser är ingenting som jag går runt och funderar på. För mig är det vardagslunken som gäller med fullt fokus på kunder och personal. Så ärligt, jag blev helt paff!, skrattade Niklas.
NNAB inspirerade till eget
Priserna delades ut under festliga former vid kommunfullmäktige på torsdagskvällen. Bakom priset står Företagarna på Höglandet i samarbete med Nässjö Näringsliv AB och Nässjö kommun.
I egenskap av Årets Företagare berättade Niklas Askling att just Nässjö Näringsliv AB hade ett viktigt finger med i spelet när han bestämde sig för att dra igång Elon Ljud & Bild.
– Jag har ju funnits med i handelssammanhang i Nässjö ganska länge, bland annat på Willys och OnOff. 2012 blev jag kontaktad av Marcus Wårdmark som är handelsplatsutvecklare på Nässjö Näringsliv. Han tyckte att det var synd att Nässjö inte hade en butik inom ljud och bild, så det är faktiskt lite hans förtjänst, berättade Niklas som i dag omsätter 19 miljoner med sex medarbetare.
– Vi har haft samma fokus hela tiden och jobbar enligt ledorden trovärdighet och långsiktighet. Vi tjänar hellre den långsamma femtilappen än den snabba tjugan och vill bygga våra affärer på förtroendet från nöjda kunder. Det blir extra viktigt på en mindre ort där alla känner alla, resonerade Niklas.
Började som en hobby
För bröderna Narse började företagandet som en hobby.
– Vi startade e-handel lite på skoj 2014 och sedan har det bara växt. 2016 bestämde vi oss för att satsa lite mer på allvar och nu ägnar vi oss åt Teknikhallen.se på heltid, berättade Achour.
Teknikhallen.se säljer tillbehör för mobil telefoni och surfplattor, till exempel laddare, hörlurar och andra bra mojänger. Förra året omsatte företaget närmare 40 miljoner och i dag är man nio anställda.
Vad består framgången i?
– Mycket handlar om att sticka ut i mängden. Vi har valt att satsa på ett mycket bredare sortiment där vi utgår från eget lager och kan erbjuda snabba leveranser. Fördelen med att vara baserade i Nässjö är att vi har snabba anslutningar och bra deadlines på kvällarna, resonerar Achour.
– Sedan är vi noga med att göra hemläxan. Vi slänger inte bara in priser i Excel utan har hela tiden koll på vad konkurrenterna tar för sina produkter, förklarade Sargon.
Siktar på nyanställningar
Samtliga pristagare går nu vidare i regionfinalen med siktet på att komma med i den prestigefylldariksfinalen som går av stapeln i oktober. Men på frågan om planer för framtiden så var det inte fler priser som hägrade mest.
– Nej, vi tänker mest på hur vi ska hitta bra medarbetare, vi ska nyanställa, berättade Sargon.
Niklas och hans team på Elon har liknande planer.
– Vi anställer också med ambitionen att kunna erbjuda reparationer av mobiler och datorer, det ingår när man har en fullservicebutik.
Juryns motiveringar
Årets Företagare 2022
För Niklas Askling och hans personal kommer kunden alltid först. Han jobbar målfokuserat, inte bara vad gäller ekonomin utan lägger också stor vikt vid hur personalen jobbar och mår. Med långsiktighet och en positiv inställning som bas har Niklas lyckats bygga ett starkt bolag i ett prispressat och marginalsvagt segment.
Årets Unga Företagare 2022
Achour och Sargon Narse har ett stort strategiskt tänk och är otroligt innovativa i sitt sätt att spetsa och utveckla både sin digitala marknadsföring och sin logistik. Deras ledarskap och förmåga att sätta samman ett fint team bidrar till företagets framgångar.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.