De blev Årets Företagare och Årets Unga Företagare 2024

5 min läsning Publicerad 13 juni 2024

Det doftade framgång när Årets Företagare och Årets Unga Företagare utsågs på torsdagskvällen. Vinnarna är två högoktaniga Nässjöföretag med doft av bensin och överkomlig lyx.

Årets Unga Företagare, Jonna Gustafsson från ESSNCE och Årets Företagare Nicklas Antonsson och Fredrik Johansson från Mascot Motor.
Priserna Årets företagare och Årets Unga Företagare delades traditionsenligt ut i samband med kommunfullmäktiges sommarmöte. Från vänster Isam Zuod, Företagarna, Claes Johansson, vd Nässjö Näringsliv, Årets Företagare Nicklas Antonsson och Fredrik Johansson från Mascot Motor samt kommunfullmäktiges ordförande Pernilla Mårtensson. 
Årets Unga Företagare, Jonna Gustafsson, kunde tyvärr inte närvara vid prisutdelningen. 

Bröderna Nicklas Antonsson och Fredrik Johansson på Mascot Motor utsågs till Årets Företagare och Jonna Gustafsson på ESSNCE utsågs till Årets Unga Företagare. Priserna delades ut under festliga former vid kommunfullmäktige och bakom utmärkelserna stod Företagarna på Höglandet i samarbete med Nässjö Näringsliv AB och Nässjö kommun.

En MC-destination

Om du frågar en motorcykelägare i Kalmar var hen har köpt sin hoj så är det stor chans att du får svaret ”I Nässjö”. Mascot Motor är en självklar leverantör för många entusiaster i Småland och Östergötland.

Mascot fokuserar på motorcyklar och ATV, det vill säga fyrhjulingar. Inom motorcykelsegmentet finns kunderna främst på privatmarknaden, men även Trafikverket och Polisen är kunder inom personlig utrustning. När det kommer till ATV är de flesta kunderna företag: jord- och skogsbruk men även Räddningstjänsten och Försvarsmakten ingår i kundstocken.

Mascot Motor startades av Nicklas och Fredriks far och farbror hemma i garaget 1969. 30 år senare hade företaget växt till en destination för motorcykelentusiaster och 2002 var det dags för generationsskifte. Något som skedde med stor förväntan och en viss bävan, berättar Nicklas Antonsson.

Drivkraften då var att så snabbt som möjligt göra sig oberoende av banken och bygga ett starkt företag inför framtiden. Något som bröderna också har lyckats med. I dag omsätter Mascot 45 miljoner och har tio anställda plus extra personal.

Mascot Motor specialiserar sig på motorcyklar och fyrhjulingar. MC-kunderna finns främst i privtledet, berättar Nicklas Antonsson och demonstrerar ett av vrålåken.

Tydlig strategi

Bakom framgångarna ligger förstås hårt arbete – och en del smarta drag.

– Vi jobbar med inställningen att även den lilla affären är värdefull. Då kommer kunden tillbaka för den stora affären. Vi har också satsat på verkstaden med kunniga medarbetare, och så hör vi till dem som har fortsatt att sälja utrustning, vilket faktiskt går om man gör det under organiserade former. Ordning och reda har alltid varit viktigt för oss. Far och farbror var tidiga med att implementera ett affärssystem och vi har fortsatt den digitaliseringsresan. Att våga välja bort är också viktigt. Vi gör bara jobb som vi vet att vi kan göra bra – annars avstår vi. Dessutom har vi alltid haft förmånen att få omge oss med bra lokala rådgivare. 

Nicklas och Fredrik säger att de är jätteglada över att bli uppmärksammade på det här sättet, inte minst som de verkar inom en nisch.

– Mascot, Musikvaruhuset och Hegethorns är tre företag inom sina respektive segment som har lockat mycket kunder utifrån och satt Nässjö på kartan, även om Musikvaruhuset nu tyvärr har fått stänga.

Så, vad kommer far och farbror att tycka om detta?

– Jag tror att de kommer att tycka att det är väldigt roligt! Drivkraften för dem har alltid varit att bygga ett livskraftigt företag – och priset är ju en bekräftelse på det. Jag tror också att vi har en hel del kunder som kommer att glädjas med oss. Vi har kunder som köpte sin första hoj av vår far och farbror på 80-talet och som fortfarande handlar hos oss. De säger ofta att ”det är så kul att ni finns kvar!”

Nässjö Näringslivs vd Claes Johansson gratulerar Jonna Gustafsson på ESSNCE.

Brinner för det vi gör

– Det är jobbigt att jobba, men det är inte jobbigt att jobba när man tycker att det man gör är det roligaste som finns. Det här är min hobby, säger Jonna Gustafsson som är Årets Unga Företagare 2024.

Efter att ha jobbat som konsult med pr och varumärkesutveckling inom doft- och skönhetsbranschen smög Jonna Gustafsson i gång ESSNCE i januari 2022. På två år har företaget vuxit till ett starkt varumärke med sju heltidsanställda och lokaler i Nässjö Industriby. Förra året omsatte ESSNCE drygt 23 miljoner.

Affärsidén bygger på att sälja kvalitetsparfymer inspirerade av de stora märkena men till en bråkdel av priset. Parfymerna tillverkas på uppdrag av ESSNCE av ett familjeparfymeri i världens ”dofthuvudstad” Grasse och tappas på flaska med varumärkets egen sparsmakade profil. Parfymen håller samma höga kvalitet som dofterna från de exklusiva varumärkena men genom att kapa mellanliggande led och sälja direkt till slutkund på webben kan ESSNCE hålla nere priserna.

En bra idé, en bra produkt och hårt arbete ligger bakom framgångarna. Vad är hemligheten?

– Vi har lyckats rekrytera väldigt bra personer och det är en nyckelfaktor. Men allra viktigast är nog det faktum att vi brinner för det vi gör.

ESSNCE var också tidigt ute med att använda Tik-Tok som plattform för att kommunicera med kunderna.

– Vi vill upplevas som genuina i sätt att prata med kunderna och det tror jag ligger rätt i tiden.

Parfymen packas och skickas till kund i företagets lokaler i Nässjö Industriby.

Undviker idiotgrejor

Hur företaget ska utvecklas i framtiden återstår att se.

– Vi kommer att behöva större lokaler och så laddar vi för en julhandel som jag tror kommer att vara helt galen. Men det viktigaste för oss är inte att växa utan att det är långsiktigt. Vi tar det steg för steg, är försiktiga och försöker undvika att göra idiotgrejor.

Våren har varit fylld av utmärkelser: Jonna har bland annat utsetts till Årets unga ledande kvinna och tilldelats Guldstickan som årets marknadsförare i Jönköpings län. Men, erkänner hon, det har inte riktigt funnits tid att reflektera över framgångarna.

– Det är klart att det är roligt! Men jag har faktiskt inte riktigt hunnit känna efter – det kommer kanske sedan. Förresten: jag tycker det är jättekul att kunna få visa att man kan vara småbarnsmamma och driva ett företag samtidigt. Det får ni gärna skriva!

Samtliga pristagare går nu vidare till regionfinalen med målet att komma med i riksfinalen som avgörs i höst.

Juryns motiveringar

Årets Företagare 2024

”Nicklas Antonsson och Fredrik Johansson, andra generationens företagare på Mascot Motor Försäljning AB, har beundransvärt förvaltat arvet från sina föregångare sedan de tog över verksamheten 2002. Deras ledarskap och branschkunskap är präglat av lång erfarenhet och anpassningsförmåga till marknadens förändringar. Genom att erbjuda högkvalitativa produkter från Yamaha och prioritera personalens välbefinnande har de skapat en arbetsplats där trivsel och utveckling står i centrum. Företagets stabila ekonomi och AAA-rating vittnar om deras framgångsrika affärsstrategi. Beläget på Storgatan i Nässjö har Mascot Motor Försäljning AB blivit en välkänd och pålitlig del av lokalsamhället, och deras engagemang har stärkt näringslivet och ökat handeln i området. Nicklas och Fredrik är förebilder för framgångsrik företagsamhet och förtjänar erkännande för sina betydelsefulla bidrag till näringslivet i Nässjö. Vi gratulerar dem varmt till utmärkelsen som Årets Företagare och önskar dem fortsatt framgång.”

Årets Unga Företagare 2024

”Med en passion för dofter och en vision om att erbjuda kvalitetsparfymer till överkomliga priser har Jonna Gustafsson tagit steget in i den digitala affärsvärlden med stor framgång. Genom sitt företag, som började som en spännande idé i källaren, har hon inte bara skapat en blomstrande verksamhet utan också utmärkt sig som förebild för unga och inte minst – kvinnliga – entreprenörer. Det som särskiljer Jonnas företag är deras engagemang för att göra parfymvärlden mer tillgänglig och transparent.

Genom att erbjuda högkvalitativa produkter till rimliga priser har de inte bara fångat kundernas uppmärksamhet utan också deras förtroende. Deras fokus på ärlighet och transparens i allt de gör har skapat en lojal följarskara och en kundbas som sträcker sig över olika sociala medieplattformar. Genom att vara skickliga på digital marknadsföring och skapa en stark närvaro online har man inte bara ökat sin synlighet utan också nått en lönsamhet på ett sätt som få nystartade företag kan skryta med.
Jonna Gustafsson och hennes team är en inspirerande kraft inom e-handelsvärlden. För deras enastående prestationer och deras förmåga att utmärka sig i en tuff bransch är Jonna Gustafsson och hennes företag utan tvekan väl värda titeln som Årets Unga Företagare.”