Elite Copy fyller 30 år – ett av de äldsta digitaltryckerierna
Elite Copy startade 1992 och var redan då ett digitaltryckeri. De printar allt från visitkort till storformat så som affischer, banners och rollups. De producerar också grafisk design inför tryck samt ritningshantering och scanning. Nu fyller Elite Copy 30 år och har satsat på en ny maskinpark.
Ett digitaltryckeri innebär att informationen överförs i en helt digital process från dator till papper. Det är något som blivit mer populärt under senare tid, så att Elite Copy använde denna procedur redan 1992 var ovanligt. Därmed är de ett av de äldsta digitaltryckerierna i Sverige. Troligen är de också ett av få som överlevt sedan start, för 30 år sedan.
Elite Copy har tre medarbetare, inklusive ägaren Tommy Prebner, som tog över tryckeriet under 2010. De delar på alla arbetsuppgifter så den ena dagen är inte den andra lik.
Han trivs med att driva tryckeriet och tycker att det är roligt att få arbeta tillsammans med kunderna.
– Ena dagen kan jag stå med trycksaker åt en konstnär. Nästa dag med hundratals järnvägsritningar som ska printas, vikas och sorteras in i pärmar, säger Tommy.
30 år & investerar än
Under 2022 har Elite Copy firat 30 år och satsat på en ny maskinpark; bland annat en UV printer för storformat. Printern gör ett snabbt arbete och materialet går att använda direkt efter print. Även printrarna för ritningar har uppdaterats och en större big & falsmaskin har köpts in. De har också börjat hyra ut mässutrustning med eget tryck på mässbord, vägg och rollups.
Tommy och hans medarbetare har många kunder från hela Sverige, men de flesta är från Höglandet. Tillsammans med flera av deras kunder arbetar de från idé till tryck. De skapar en layout och bollar med kund till en färdig produkt.
– Kundernas önskemål om att få sin leverans snabbt har ökat. Det har vi inga problem att leva upp till, då kort leveranstid är en av våra styrkor. Ofta har vi beställningen klar redan samma dag, säger Tommy.
Att driva eget företag var en dröm för honom. Dessutom att få möjligheten att köpa ett befintligt företag i stället för att börja om från grunden. Befintliga leverantörer, en stor kundbas och lokal fanns redan. Han såg dock utvecklingspotential och där såg han även möjligheterna. Efter tre år hade han dubblat omsättningen och efter det har det varit en stabil försäljning.
– Vi har inte gjort någon direkt marknadsföring utan det har våra nöjda kunder gjort åt oss. Det är viktigt att göra bra jobb och hålla en hög servicenivå. Då sprider sig ryktet som ringar på vattnet, säger Tommy.
– Det är utvecklande att driva ett eget företag och också otroligt roligt! Jag börjar dock närma mig 65-årsdagen, och verksamheten är för bra för att lägga ner, avslutar han.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.