Expansiva sportmärket från Nässjö – landslagens favorit
Sportglasögonmärket Alpe har snabbt blivit en favorit bland både proffs och amatörer. Nu växer varumärket så det knakar, men ägarna Robin Eriksson-Fundby och Erik Mattelin tar det försiktigt i kurvorna. ”Vi fokuserar på organisk tillväxt med egna medel”, säger Robin Eriksson-Fundby.
Nässjöbon och serieentreprenören Robin Fundby har gått in i ett nytt passionsprojekt. Som delägare i sportglasögonmärket Alpe får han dessutom utlopp för sitt stora intresse för idrott och en aktiv livsstil.
– Jag har en bakgrund som cyklist i Hallby. Erik Mattelin som är en otroligt skicklig mountainbikecyklist och dessutom har kört för landslaget var min tränare. När han berättade för mig att han hade startat Alpe så nappade jag direkt.
Passformen A och O
Det var hösten 2021. I dag är Alpe ett känt varumärke bland svenska idrottare på både proffs- och hobbynivå.
– Våra glasögon används av skidåkare, cyklister, löpare, golfspelare… ja alla som idrottar på något sätt, förklarar Robin.
– Vår idé bygger på att erbjuda ett bra utbud av modeller för olika aktiviteter och med en god passform som tar hänsyn till att vi människor ser olika ut. Alpe har en full täckningskarta med glasögon av god kvalitet i vad vi anser vara ett konkurrenskraftigt pris.
Glasögonen är skyddsklassade och erbjuder möjlighet att byta lins utifrån personliga preferenser eller väderförhållanden.
Sponsrar eliten – och entusiasterna
Alpe förekommer i flera elitsammanhang. Man har bland annat samarbete med skidlandslaget i längd och skidskytte där Alpe ingår i poolverksamheten.
– Det innebär att vi även har möjlighet till individuella samarbeten med de seniora åkarna. Juniorerna sponsrar vi bland annat med glasögon, berättar Robin.
På cykelsidan var Alpe med och stöttade ungdoms-EM i mountainbike när det arrangerades av IKHP och Hallby i Jönköping förra året. Ett evenemang som kommer tillbaka även 2025.
Alpes produkter säljs både via återförsäljare – bland annat hajpade cykelmärket Allebike – samt via den egna webbutiken. Robin avslöjar att man också kommer att inleda ett samarbete med Amazon, först i Sverige och därefter i Tyskland. Majoriteten av kunderna finns i Europa, men cirka 10 procent av försäljningen går till USA. Glasögonen designas av Erik och Robin och tillverkas i Asien. Lager och distribution sköts av Höglandslogistik i Nässjö.
Växer för egen maskin
Alpe växer så det knakar. Under de senaste två åren har företaget dubblerat sin omsättning som 2024 uppgick till två miljoner kronor.
– Nu fortsätter vi tillväxtresan med målet att nå fem miljoner. Men vi ska bara växa med egen kassa och vi reinvesterar all vinst i nya produkter, större lager och att bygga vår community och våra samarbeten, säger Robin som parallellt kommer att fortsätta med sitt engagemang som delägare i Höre Industri, CrossFit Södra Wättern och den egna konsultfirman.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.