Frohms Reklamtryckeri in i Pölder Sport
Frohms Reklamtryckeri har förvärvats av Pölder Sport och flyttat in i sportbutikens lokaler. Därmed uppstår starka synergieffekter.
Jan Frohm har drivit sitt reklamtryckeri i 35 år och är på så vis något av en institution i Nässjö. När han på senare tid har funderat på att gå ner i tid, kom Pölder Sports vd Johan Palmqvist med en läglig idé. Resten är, som man säger, historia. Sedan i april drivs verksamheten i Pölder Sports regi – med Jan som anställd.
– Det känns bra att tryckeriet lever vidare genom att Pölder Sport ville ta över, säger Jan Frohm.
Även om tryckeriet rent juridiskt numera är en del av Pölder Sport, finns namnet Frohms Reklamtryckeri kvar.
– Vi tyckte att Frohms Reklamtryckeri är ett så inarbetat namn, så det ville vi behålla, säger Johan Palmqvist.
Allt under samma tak
Förvärvet innebär många synergieffekter. Jan kan å sin sida ägna sig åt att trycka, medan annan personal kan ta hand om inleverans, fakturering och liknande. Dessutom har man tankar på att föra in tryckeridelen i Pölder Sports webbshop.
– Vi har haft med varandra att göra en hel del tidigare. Det har kunnat handla om att företag ska göra event med sina anställda, eller tävlingar som vi har sponsrat – då har vi oftast köpt in materialet själva och Janne har stått för trycket. Nu finns allt under samma tak, säger Johan.
Hög servicegrad blir ännu högre
Förutom profilmaterial till företag har just idrottsrelaterade kläder varit en stor del av reklamtryckeriets verksamhet. De flesta föreningar i trakten har haft Jan som sin ”go-to-guy” när det gäller tryck på kläder och liknande, och det är en hög servicegrad och flexibilitet som gjort att man återkommer som kund – inga jobb har varit för stora eller för små.
– För kundens del blir det nu även ökade öppettider. Nu kan de komma hit och hämta och lämna grejer för tryck även på lördagar. Vi kan också vara ännu snabbare nu, i och med personal som kan hoppa in och hjälpa till, säger Jan.
Pölder Sport har å sin sida traditionellt haft privatpersoner som kunder, men kommer i och med förvärvet ha möjligheten att orientera sig mot företag, vilket öppnar upp för nya möjligheter.
– Som företagare tänker man att man vill att personalen ska ha bra grejer att arbeta i och kanske även att träna i, det ligger ju lite i tiden. Som medarbetare blir man tacksam medan företaget får synlighet. Det blir hetare och hetare att man ska göra saker för sina anställda, uppmuntra dem att träna och så vidare. Vi har redan mycket kvalitetskläder, vilket kan spilla över på Frohms också, avslutar Johan Palmqvist.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.