Hållbarhet i fokus på Näringslivsträffen
Gillar du hållbarhet? Säg den som inte svarar ja på det. Men hur mycket gillar du hållbarhet när det kostar pengar? Det var den stora frågan när Nässjö Näringsliv bjöd in till Näringslivsträff hos CEOS Fritzoe.
-
-
-
+43
-
-
-
-
-
-
-
-
Killarna i Barbecue on Ice UF har gått vidare till UF-finalen i Stockholm. Under kvällen hjälpte de konferencier Erik Nygårds att hålla ordning på lotteriet, och hade även själva bidragit med vinster.
-
En rad lokala leverantörer har bidragit till CEOS Fritzoes nya huvudkontor, bland annat Textilhuset, här representerat av Hanna Zeer.
-
-
-
-
Carl-Johan Dalin, vd för CEOS Frizoe, berättade om hållbarhetsarbetet i samband med byggnationen av de nya lokalerna.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kvällens huvudtalare, Gustav Stenbeck, passade även på att prata Trump. Att Donald Trump huvudsakligen fokuserar på ”Profit” är tydligt. Men Stenbecks statistik visade att USAs koldioxidutsläpp faktiskt minskade under Donald Trumps förra mandatperiod – bäst resultat när man jämför amerikanska presidenter i modern tid.
-
-
-
-
-
-
-
-
ByggArvids vd Elisabeth Dahlgren framhöll vikten av gemensamma värderingar för att man ska lyckas med ett hållbart byggprojekt.
-
-
-
-
Nässjö Näringslivs vd Claes Johansson kunde berätta att det just nu investeras mer än 1 miljard kronor i Nässjö kommun.
-
-
-
-
-
Kommunstyrelsens ordförande Sara Lindberg informerade om kommunens pågående projekt i form av nya bostäder, nu simhall och nu friluftsanläggning som alla kommer att bidra till att öka Nässjös attraktionskraft.
-
- Se alla bilderna från träffen
CEOS Fritzoes nya huvudkontor och lager på 22 000 kvadratmeter stod klart våren 2024. Byggnaden, som uppförts av ByggArvid på uppdrag av CEOS Fritzoes systerföretag Fritzoe Eiendom, är hållbarhetscertifierad enligt BREEAM Excellent. Den fungerar dessutom som showroom för CEOS Fritzoes egna material och är inredd i samarbete med kunderna, det vill säga många av de ledande varumärkena inom svensk inredning och möbeldesign. Under näringslivsträffen fick de 170 gästerna möjlighet att se hela den hållbara härligheten med egna ögon.
Blomsteräng för biologisk mångfald
Carl-Johan Dalin, vd för CEOS Fritzoe, välkomnade och berättade hur företaget har tagit sig an hållbarhetsfrågan, inte minst i samband med byggnationen. Utifrån de tre hållbarhetsbyggstenarna Planet, People and Profit visade han exempel på hur byggnaden möter FNs globala mål för hållbar utveckling.
– Vår verksamhet bygger på handel med trävaror, och trä är ett fantastiskt material för att binda koldioxid. Genom att bygga enligt BREEAM inkluderade vi miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv i projektet. Materialval, energiförbrukning, skalbarhet vid expansion, en särskild lastzon som ger friskare luft i lokalerna, cykelvägar för personalen, laddstolpar för elbilar och en blomsteräng i stället för klippt gräsmatta som kan bidra till den biologiska mångfalden är några exempel.
”Det sa bara klick”
Elisabeth Dahlgren, vd för byggentreprenören ByggArvid, fanns också på plats för att berätta om projektet, och hon underströk vikten av gemensamma värderingar i hållbarhetsarbetet.
– Det sa klick direkt. ByggArvid, Fritzoe Eiendom och CEOS Fritzoe har värderingar och företagskulturer som passar så fint ihop, och jag tror också att det var det goda samarbetet som gjorde att vi klarade en BREEAM Excellent-certifiering. Särskilt som vi hade en väldigt tight tidplan.
Många av underleverantörerna i projektet har också upphandlats lokalt. Bland annat Sandstedt El och Textilhuset som också fanns representerade under kvällen.
”Måste vara kul också”
Kvällens huvudtalare, entreprenören och riskkapitalisten Gustav Stenbeck, fördjupade kvällens ämne på ett både underhållande och tankeväckande sätt. Gustav Stenbeck har även ett förflutet som hållbarhetschef för Petter Stordalens hotellimperium.
– Alla säger att de gillar hållbarhet så länge den inte kostar något, men måste man betala blir det knepigare, konstaterade Gustav Stenbeck som enbart investerar i företagsidéer som är både hållbara och lönsamma.
Gustav ville även addera ytterligare ett ”P” till de tre P-na People, Planet och Profit – nämligen Purpose. Om hållbarhet bara ska handla om lagar och administration och EU-förordningar med krångliga förkortningar så blir det inte så bra, menade Gustav.
– Man måste ha lite kul också, känna att det är meningsfullt.
Tre goda råd
Och hur gör man det då? Gustav Stenbecks recept på ett mer framgångsrikt hållbarhetsarbete är bättre affärsmodeller, starkare företagskultur och vassare kommunikation. Det måste finnas en bra och lönsam idé – gärna baserad på banbrytande teknik som kan göra världen bättre – och som kan väcka engagemanget hos medarbetarna.
– Sedan måste man våga berätta om det också. Något som vi svenskar är urusla på. Även om du inte är klar, så är det viktigt att du talar om vad du faktiskt gör!
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.