Kreativ Bemanningspartner vill växa med hjärta och kvalitet

2 min läsning Publicerad 7 april 2025

I en värld där rätt kompetens på rätt plats är avgörande, så har Rosa Vidarsdottir valt att gå sin egen väg. Efter en lång och mångfacetterad karriär startade hon Kreativ Bemanningspartner 2024 – ett bemanningsföretag som sätter människan i centrum. ”Det ska vara kul att gå till jobbet!”, säger Rosa.

Rosa Vidarsdottir och delar av hennes gäng hos en av kunderna på Torsvik.

Rosa Vidarsdottir har lång erfarenhet av ledarskap, bland annat inom räddningstjänsten och vården. Hon har även haft roller som byggservicechef och personalchef inom byggbranschen och varit konsultchef inom bemanning. 2024 tog hon steget att starta ett eget familjeföretag tillsammans med sin pappa. Resultatet blev Kreativ Bemanningspartner i Nässjö AB (KBP AB), ett företag med en tydlig vision: nämligen att se människan bakom meriterna och hjälpa varje individ att nå sin fulla potential. Kunderna finns i Nässjö och Jönköping med omnejd.

– Vi står för ett personligt bemötande och fokus på kvalitet med målet att erbjuda  skräddarsydda lösningar och sätta människan i centrum.

Passion för att stötta andra

Rosas resa har kantats av en passion för att stötta andra. Hon minns otaliga tillfällen då hon coachat vänner och bekanta i att skriva CV och söka jobb – en erfarenhet som till slut gav henne modet att ta steget och skapa något eget.

– För mig handlar bemanning inte om att se människor som enbart arbetskraft utan om att matcha unika talanger med de rätta uppdragen.

Denna värdegrund har snabbt visat sig vara en framgångsfaktor. Under högsäsongen har företaget växt till att omfatta 37 anställda.

– För mig är det ett kvitto på att det finns hög efterfrågan på en mer personlig bemanningslösning, säger Rosa.

Kvalitet och transparens 

Nyligen erhöll företaget ISO-certifiering enligt 9001 och 14001 – ett bevis på att företaget arbetar strukturerat och miljömedvetet. Rosa betonar att certifieringarna inte bara är en formalitet, utan en nödvändighet för att möta kundernas krav och delta i upphandlingar. En del av vinsten återinvesteras kontinuerligt i företaget, med målet att både utveckla medarbetarna och stärka relationen till kunderna. Företaget har dessutom avtalat tjänstepension via Fora och kollektivavtal via Almega, vilket visar att Rosa inte bara tänker på nuet utan även på framtiden för sina anställda, vilket är väldigt unikt för ett nystartat bolag.

En annan viktig del av Rosas vision är arbetet med integration och mångfald.

– Jag ser stor potential i att ge människor, oavsett bakgrund, möjligheten att integreras, lära sig språket och utveckla sina yrkeskunskaper. Genom att skapa en inkluderande arbetsmiljö bidrar företaget inte bara till individens utveckling utan även till ett mer dynamiskt samhälle.

Med sitt företagande vill Rosa visa hur passion och affärssinne kan gå hand i hand. Genom att lyfta fram individens unika egenskaper och satsa på kvalitet före kvantitet vill hon skapa en arbetsplats där varje medarbetare räknas.

– För mig handlar det om mer än bara bemanning, det är en livsstil och ett sätt att ge människor en chans att hjälpa sig själva.