Leverera till Nässjö kommun – enklare än du tror?

4 min läsning Publicerad 11 december 2024
Eksjöbon Peter Lindberg är nytillträdd upphandlingschef i Nässjö kommun. Han har tidigare arbetat med upphandlingar både i Region Jönköping och i Höglandsförbundet.

Intresset för att leverera lokalt till Nässjö kommun är stort bland Nässjöföretagen. Men hur gör man? Och hur svårt är det att vinna en upphandling? Nu bjuder kommunens upphandlingsenhet och Nässjö Näringsliv in till en frukostträff för dig som vill veta mer. ”Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt för våra lokala företag att vara med och konkurrera”, säger Peter Lindberg som är upphandlingschef i Nässjö kommun.

När Nässjöföretagen besvarade Svenskt Näringslivs enkät om näringslivsklimatet i Nässjö  2024 önskade många bättre möjligheter att leverera till Nässjö kommun. Många ville också ha mer information om vad som gäller och hur en upphandling går till. Den 18 februari bjuder vi därför in till en matnyttig frukostträff där Peter Lindberg och hans kollegor berättar om hur de jobbar för att underlätta upphandlingen för lokala företag.

Läs mer och anmäl dig här >>

– Ett av målen med upphandling är att kommunen ska växa och utvecklas ekonomiskt till nytta för våra invånare. Vi vill göra det lättare för både mindre och medelstora företag att lämna anbud samt informera våra lokala företag om både kommande och pågående upphandlingar. Att handla lokalt anses på ett långsiktigt sätt gynna kommunens bästa eftersom det bidrar till jobb och skatteintäkter. Detta måste dock ske utan att vi bryter mot lagen om offentlig upphandling, vi måste vara varsamma med offentliga medel. Vid direktupphandlingar är regelverket mindre styrande och där har vi större möjligheter att rikta oss emot det lokala näringslivet, säger Peter Lindberg.

Två typer av upphandlingar

Kommunens upphandlingsprocess kan i dag ske på två sätt: genom en så kallad annonserad upphandling, som offentliggörs via någon av de många upphandlingsportaler som finns på marknaden, samt direktupphandling.

En annonserad upphandling är av större karaktär och det handlar ofta om miljonbelopp. Det är också upp till företagen själva att bevaka vilka upphandlingar som läggs ut, samt att lägga anbud. I det här förfarandet konkurrerar lokala Nässjöföretag med anbudslämnare från hela landet. En direktupphandling annonseras normalt inte utan upphandlingsenheten tar i stället kontakt med tre leverantörer och låter dem inkomma med offerter.

Nytt system för anbudslämning

Nyligen bytte Nässjö kommun upphandlingsverktyg. Numera ska alla anbud vid annonserad upphandling lämnas i ett verktyg som heter eSource och driftas av Clira. Men systembytet är egentligen bara en formsak. De företag som är vana att bevaka upphandlingar via till exempel e-Avrop eller Tendsign/OPIC kommer att känna igen sig i samband med anbudslämning och systembytet kommer inte heller att påverka möjligheten att få en affär.

– Upphandlingsdatabaserna delar information om upphandlingar med varandra så det ska gå att hitta pågående upphandlingar oavsett vilket system du letar i. Vår förhoppning är att företagen ska uppleva att det är ett nytt och modernt system som är enklare att jobba i, säger Peter Lindberg.

Direktupphandling – en lokal chans

En direktupphandling kan göras upp till ett värde av 700 000 kronor per år och innebär att kommunen kan vända sig direkt till möjliga leverantörer och be om anbud. Direktupphandlingen annonseras inte ut nationellt, vilket innebär att man har möjlighet att rikta sig till lokala leverantörer när man går ut med sin förfrågan. Om värdet överstiger 100 000 kronor tillfrågas normalt tre företag i syfte att säkerställa konkurrens.

Ett sätt att underlätta för lokala företag är att dela upp större upphandlingar i mindre delar beroende på produkt eller tjänst och istället göra en direktupphandling.

– Om vi tänker oss en större upphandling, där enbart ett fåtal aktörer har kapacitet att leverera, har vi möjlighet att bryta ut en eller flera delar ur upphandlingen och konkurrensutsätta den delen. Ett sådant exempel skulle kunna vara en stor livsmedelsupphandling, förklarar Peter Lindberg:

– Om vi från början vet att vi behöver blå lingonsylt – och det faktiskt finns tre producenter av blå lingonsylt i Nässjö kommun, så kan vi välja att bryta ut just den blå lingonsylten ur den stora annonserade upphandlingen. Om förutsättningar för direktupphandling föreligger kan vi alltså välja att rikta en förfrågan till de tre lokala producenterna. Då sker upphandlingen med konkurrens men affären hamnar lokalt, förklarar Peter Lindberg.

Anmäl dig till leverantörsregistret

För att så många lokala företag som möjligt ska få chansen att vara med, bör man anmäla sig till Nässjö kommuns leverantörsregister för direktupphandling som finns på kommunens webb, uppmanar Peter Lindberg.

– Det är helt omöjligt för oss att känna till alla Nässjöföretag och vad de levererar. Men om du anmäler dig till vårt register så hittar vi dig där när det är dags för en direktupphandling. Det är ett väldigt enkelt sätt att synliggöra företagets verksamhet och bli tillfrågad. Vi har en oerhörd bredd på upphandlingarna som spänner sig från stora byggprojekt till livsmedel, konsulttjänster och mycket mer. Oavsett vilken bransch du verkar inom kan ditt företag bli intressant för oss, så se till att anmäla dig så snart du får möjlighet.