Mathias och Benjamin varvar upp med Ceramica Bilförädling

3 min läsning Publicerad 10 oktober 2024

Är det tredje gången gillt för Nässjös mesta bilvårdare? Mycket talar för det. Med ny teknik och nytt varumärke är Mathias Brinkhammar och Benjamin Kjell tillbaka i depån. Under nya namnet Ceramica Bilförädling får de vardagskärran att kännas som ett vrålåk.

Mathias Brinkhammar och Benjamin Kjell har båda lång erfarenhet av att lackbehandla och vårda bilar – vardagskärra eller vrålåk spelar ingen roll, alla får samma kärlek, lovar de.

Under många år var Mathias Brinkhammar ”Mr Cap” bland bilintresserade Nässjöbor. En av hans anställda var Benjamin Kjell som började jobba extra hos Mathias när han gick i gymnasiet. Men så sålde Mathias firman och blev bilförsäljare och senare behandlingsassistent. Han har dessutom hunnit köpa tillbaka firman och sälja den en gång till.

– Jag har passat på att göra saker som jag tycker verkar spännande, men till slut kommer det alltid tillbaka, det där suget att driva sitt eget, skrattar Mathias som alltså numera driver bilvårdsfirma i Nässjö för tredje gången. Och den här gången är förutsättningarna helt annorlunda. När han köpte tillbaka Nässjö Bilrekond i våras gjorde han det tillsammans med Benjamin.

Eget koncept

– Våra vägar möttes igen, förra hösten när Mathias började jobba som säljare av husbilar på Holmgrens i Öggestorp, berättar Benjamin som då var verkstadschef på samma ställe.

– När Mathias berättade att han hade fått erbjudande om att köpa tillbaka firman så föreslog jag att vi skulle göra det ihop.

Sagt och gjort. I våras tog de över och i dagarna var det dags för stor invigning. Nässjö Bilrekond har bytt namn till Ceramica Bilförädling. Namnet är deras eget, liksom konceptet.
– Vi kände att vi ville vara fristående och göra vår egen grej. Franchise har många fördelar men ett eget koncept ger fler utvecklingsmöjligheter, säger Mathias.

Ett hantverk

Båda är riktiga bilnördar, konstaterar Benjamin:
– Det gör ju det hela ännu roligare. Vi har en gemensam drivkraft i det hela och brinner verkligen för kvalitet och service. Att hantverket ska vara toppklass och att bilen ser fantastisk ut när man hämtar den är förstås självklart; men kvalitet handlar också om allt runt omkring. Vilket bemötande man får och hur våra lokaler ser ut.

Kvaliteten har blivit en vattendelare i en bransch där aktörerna blir allt fler, konstaterar Mathias.
– Vi kanske inte kommer att vara billigast i stan, men vi ska vara bäst på det vi gör!

Färre skador med välskött bil

Ceramica Bilförädling kommer att erbjuda allt från lackbehandling till tvätt och städ.

Och det handlar inte bara om att putsa kromet på vrålåken. Nej, även en vanlig villavolvo eller en hårt arbetande företagsbil förtjänar lite kärlek, säger Mathias:
– En välskött bil får inte lika många skador. Det finns undersökningar som visar att både förare och omgivning är mer rädda om en bil som är ”hel och ren”. 

En annan aspekt är tiden, och vad man prioriterar att lägga den på.
– Om bilen är lackbehandlad går det jättesnabbt att tvätta av den, både på vintern och sommaren. Det gör stor skillnad och det vet jag att många uppskattar, säger Benjamin.

När Mathias Brinkhammar och Benjamin Kjell tog över Nässjö Bilrekond bytte de till nytt namn och koncept: Ceramica Bilförädling. Namnet har de tagit fram själva.