Nässjöbutiken byter namn till Djurkompassen och satsar i samma område som Biltema
Djurmagazinets ägare i Nässjö har beslutat att lämna franchiselivet för att driva affären i egen regi. Från och med den 1 september heter butiken Djurkompassen och nästa år går flyttlasset till Sörängen. ”Idag fick vi klartecken från kommunen att köpa tomten bredvid First Class Padel”, säger Pierre Israelsson, ägare till Djurkompassen tillsammans med Tina Hansson.
-
Idag har Djurmagazinet i Nässjö, som snart blir en fristående butik, fått ett väldigt glatt besked. De ska flytta till Sörängsområdet. Från vänster står butikens ägare Tina Hansson och Pierre Israelsson. Därefter syns Pierres sambo Anna Brunnegård och dotter Julia.
-
Såhär är tanken att Djurkompassens nya fastighet ska se ut. Illustration: bsv arkitekter & ingenjörer
-
Den nya fastigheten planeras bli 1100 kvadratmeter stor. Utanför ska det finnas ordentligt med parkeringsplatser, några under tak och några för elbilar. Illustration: bsv arkitekter & ingenjörer
+5 -
Sörängsområdet har under de senaste åren lockat till sig starka varumärken som Biltema, Byggmax och Dollarstore. Flygbilden är tagen sommaren 2020 och visar Djurkompassens placering i området.
-
Fram till flytten kommer Djurkompassen finnas kvar på Sörängsvägen 14A. Efter den 1 september, då Tina och Pierre går ur som franchisetagare och blir egna, ska hela butiken skyltas om med Djurkompassens grafiska profil.
-
Djurkompassens logga är vit och svart mot en orange bakgrund. Tröjor har redan tagits fram och provats ut av personalen.
-
”Under de första två veckorna som Djurkompassen kommer vi att ha extra erbjudanden i butiken. De som går med i vår nya kundklubb under 1-12 september kommer att få 25% rabatt på sin första vara”, säger Tina Hansson.
-
Djurkompassen kommer fortsätta att sälja allt man kan tänkas behöva till sitt husdjur. De kommer även ha djur till salu, som akvariefiskar, fåglar, kaniner och andra smådjur.
Det är en stor dag för butiksägarna Pierre Israelsson och Tina Hansson. Nässjö kommun har under sitt nämndmöte beslutat att sälja 6000 kvadratmeter tomt i Sörängen till Pierres bolag Israelsson i Nässjö AB.
– Det är genom mitt bolag som vi kommer att upprätta Djurkompassens nya moderna fastighet, säger Pierre.
Samtidigt som ägarna lade planerna för att bygga nytt beslutade de sig för att gå sin egen väg och bli en fristående butik.
– Att gå ur kedjan ger oss större frihet att välja sortiment och kampanjer helt utifrån våra kunder, säger Tina.
Redan nu på onsdag förvandlas Djurmagazinet till Djurkompassen i Nässjö. Om allt går som planerat är det även i september nästa år som butiken flyttar till Sörängen.
– Vi har planerat att bygga nytt i flera år. Att äntligen vara i gång känns otroligt roligt. Det kommer att bli ett stort lyft för butiken, säger Pierre.
– Innan flyttlasset går kommer jag att gå i pension. Det är dags för mig att lämna över verksamheten till Pierre helt och hållet, säger Tina som varit ägare i 26 år.
Större utbud och fler parkeringsplatser
Djurkompassens nya fastigheten planeras bli 1100 kvadratmeter stor, vilket nästan är en dubblering av den nuvarande.
– Med en större lokal kan vi utöka vårt sortiment och våra tjänster. Idag erbjuder vi kloklippning, i den nya byggnaden har vi gjort plats för kloklippning och hundtrimmning. Nu behöver vi bara hitta någon som är utbildad hundfrisör. Vi har även avsatt en yta för kundevent där vi, eller personer utifrån, kan hålla i föreläsningar. Det kommer bli mycket liv och rörelse i butiken, säger Pierre.
Fastigheten ska ha högt till tak, en inglasad, pampig entré och gott om parkeringsplatser.
– Det ska vara smidigt att komma till oss. Därför tar vi i och planerar extra många parkeringsplatser. Eftersom våra kunder är hundägare har vi även beslutat att bygga en carport så att man enkelt kan parkera i skuggan om det är så att hunden ska stanna kvar i bilen.
För de som vill vara med och fira butikens satsningar och övergång till Djurkompassen är extra välkommen den 1-12 september, berättar Tina.
– Då har vi extra erbjudanden i butiken. Alla som vill bli medlem i vår nya kundklubb under dessa dagar får 25% på sin första vara, säger hon.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.