Polisens kontaktcenter flyttar in – och fortsätter att rekrytera till Nässjö
Nu flyttar Polisens kontaktcenter in i sina nya lokaler i centrala Nässjö. ”Det känns verkligen jättebra. Vi har varit otroligt trångbodda. Nu har vi möjligheten att utveckla verksamheten och växa”, säger sektionschef Sofia Karlsson.
Polisens kontaktcenter i Nässjö, PKC, servar Östergötlands, Södermanlands och Jönköpings polisområden. Den som ringer 114 14 eller söker kontakt via polisens hemsida i något av de tre länen blir alltså kopplad till PKC i Nässjö som tar emot tips, anmälningar och frågor. Medarbetarna på Polisens kontaktcenter har också uppdraget att driva initiala utredningsåtgärder.
– Vi har förundersökningsledare i verksamheten som fattar beslut i ärenden och ger direktiv till våra operatörer. Operatörer som deltar i de initiala utredningsåtgärderna håller till exempel vissa förhör, skriver pm och begär ut journaler och övervakningsfilmer, berättar Sofia Karlsson.
Bra karriärmöjligheter
Det utökade ansvarsområdet har inneburit fler anställda hos PKC i Nässjö. Rekryteringen har skett i omgångar under de senaste åren och i dag har man växt från cirka 100 anställda till 130. Man måste inte vara utbildad polis för att söka jobb hos PKC. Som operatör hos polisen är man civilanställd. När man tillträder tjänsten får man gå en grundutbildning och många av Sofias medarbetare tar också vara på möjligheten att utbilda sig vidare och göra en civil karriär inom polisen.
– Vi har en ganska hög rörlighet internt av den enkla anledningen att många fortsätter vidare inom polismyndigheten. Det betyder också att vi också att vi kommer att fortsätta att rekrytera löpande till PKC.
Långsiktig satsning
De nya lokalerna ligger i det så kallade SML-huset på Storgatan, precis där gågatan tar slut. Sammanlagt handlar det om knappt 5 000 kvadratmeter och ett 15-årigt hyreskontrakt. Med i flytten följer också all övrig personal på den tidigare polisstationen, bland annat områdespolisen.
– Höglandet kommer också att komplettera med mer personal här i Nässjö. Vi är trångbodda överallt, konstaterar Sofia Karlsson.
Lokalerna har genomgått en omfattande renovering med ändamålsenlig utformning för personalens behov i samband med medborgarkontakt och utredning.
– Våra medarbetare får en mycket bättre arbetsmiljö med möjlighet till anpassning efter individuella behov.
Med tanke på hyresgästen och verksamhetens karaktär råder fotoförbud i lokalerna.
– Men Nässjöbor som behöver göra sina ärenden på plats, till exempel ansöka om pass, kan förstås göra det i den nya, fräscha besöksdelen. Ni är varmt välkomna, säger Sofia Karlsson.
Nässjös kommunikationsläge blir allt starkare
Polisens kontaktcenter är en av flera satsningar som har blivit verklighet tack vare de goda kommunikationsmöjligheterna till och från Nässjö. Kommunikationsläget är resultatet av ett långsiktigt arbete med syftet att göra det lättare för företagen att knyta till sig kompetens och kunder från andra städer och regioner. Allt fler företag och organisationer väljer att etablera huvudkontor och verksamheter i Nässjö på grund av detta.
Det här är några av de senaste årens spännande händelser!
2024
Krösatågens nya tågdepå invigs. Härifrån servas Krösatågstrafiken i fyra län.
2023
Återvinningskoncernen Vinning flyttar sitt huvudkontor till Nässjö.
2022
Omexom beslutar att flytta två av sina regionkontor samt sitt utbildningscentrum för sina 2500 medarbetare till Nässjö.
Region Jönköping beslutar att förlägga ett stort länsarkiv för regionens tre sjukhus till Nässjö.
Advisor-gruppen etablerar nytt regionkontor i Nässjö.
JYSK etablerar ett nytt utbildningscentrum i Nässjö. Här ges retail- och managementutbildningar för 2000-3000 medarbetare i Sverige och Finland.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.