Positiva överraskningar i Nässjöhandeln
Det går upp och det går ner, men handlarna i Nässjö city har gott hopp om framtiden. Några har till och med slagit omsättningsrekord. Vi frågade handlarna om deras syn på konjunkturen – och blev positivt överraskade!
Dressmann, Mikael Johansson
– Vi har faktiskt noterat rekordår här på Dressmann i Nässjö, både 2022 och 2023. Vi ökade även snittköpen rejält under 2023. Jag upplever dock att rörelsen på stan har blivit mindre, det är möjligt att det är ett nytt beteende efter pandemin – att vi bara går ut om vi har ett ärende. Men Nässjöborna är patrioter och handlar på hemmaplan, ännu mer nu när drivmedlen har blivit dyrare.
Nässjö Bokhandel, Jenny Larsson och Patrick Eberhardsson
– Vi har haft en väldigt bra period i november till januari som vi sedan toppade med en bra bokrea. Februari i år var 20 procent bättre än förra året. I mars har vi däremot haft det lite lugnare, men vi vet ju vid det här laget att det går upp och ner.
Textilhuset, Hanna och Robert Zeer
– Vi har haft den bästa starten på året sedan vi tog över Textilhuset för fyra år sedan. Intresset för vår kärnprodukt gardiner, tillskärning och uppsättning bara ökar. I butiken märks det dock att det är lågkonjunktur och att privatpersoner har mindre att röra sig med. Vi har många trogna kunder men man handlar för mindre belopp.
Optiker Karvik, Johan Karvik
– 2023 var vårt bästa år hittills – och då gäller det totalt sett, det vill säga med båda våra butiker i Nässjö och Eksjö. Satsningen på affärsutveckling har varit viktig för framgångarna. Vi har utvecklat undersökningsdelen och utbildat oss mycket parallellt med att vi har utökat vårt sortiment. Nu gör vi kompletta ögonundersökningar och medicinska undersökningar av gula fläcken och grön starr. Vi kan även göra uppföljningar och ”skiktröntga” med OTC. Hur det här året blir återstår att se. Det är ju lite turbulent så det går absolut inte att sitta med armarna i kors. Det är fortsatt jobb som gäller!
Hegethorns, Anders Hegethorn
– Det går bra. 2023 gjorde vi det bästa året i modern tid, och det finns flera orsaker till det. För det första så har jag haft tur. En annan orsak är att den största aktören i Sverige, Scandinavian Photo, flyttade till Borås och la ner sin fysiska butik i Bankeryd. Det har gynnat oss, tillsammans med det faktum att de stora kedjorna inte längre säljer premiumkameror. Dessutom finns det en äldre, mycket köpstark målgrupp som inte tvekar att investera i en kamera eller ett objektiv. För de yngre nyetablerade konsumenterna som precis har bildat familj är det naturligtvis kärvt. 2024 utvecklas bra och vi följer budget.
Elon Ljud & Bild, Niklas Askling
– Det finns helt klart ljus i tunneln! Februari gick klart bättre i år, och mars också.
Jeansbolaget, Putte Lindwall
– Det går bra och vi är tacksamma över att vi faktiskt har ökat mitt under en lågkonjunktur. De senaste två åren har vi ökat omsättningen med 22 procent och den främsta orsaken är flytten till nya lokaler. Det var väldigt nervöst när kriget bröt ut och vi precis hade skrivit på kontraktet, men så här i backspegeln så var det de nya lokalerna som räddade oss. Här har vi ett riktigt bra läge. I samband med flytten så passade vi också på att förnya sortimentet. Vi hade inget gammalt med oss och det tror jag också har bidragit till kundernas intresse. Det vi inte lyckades bli av med i utförsäljningen, bland annat 1400 par jeans, skänkte vi till Kvinnojouren och Ukraina.
Hos Greta, Alexandra Josefsson
– Vi hade en omsättning i februari i år som var jämförbar med 2023, det vill säga något sämre än under pandemin som var våra toppår. Folk var hemma mycket då och ville ha fint omkring sig. Nu säljer vi fortfarande väldigt mycket presenter men den stora skillnaden som vi märker är att man inte unnar sig själv så mycket extra. Där väntar vi fortfarande på att det ska vända. Nu börjar säsongen med konfirmation, mors dag och studentexamen så förhoppningsvis fortsätter presenterna att gå bra.
PiggaButiken, Katarina Carltad
– Det är klart att saker och ting började hända förra året, med räntorna och konjunkturen. Men vi hade ett bra 2023 och vi har haft ett resultat som vi är nöjda med hittills i år. Sedan varierar det säkert en hel del mellan olika branscher men vi har ändå mycket förbrukningsvaror som kunderna kommer tillbaka för att handla, de vill ha kvar sina produkter och gå på behandlingar för att må bra. När saker och ting stannar av lite så får man ju också möjligheter att förverkliga idéer på ett annat sätt, så jag har ägnat mig en del åt affärsutveckling som vi nu börjar se resultatet av. Jag har länge velat starta mitt Bli Piggare-program i grupp och det fick jag tid till nu. Den satsningen har fallit väl ut och är redan fullbokad.
Greens, Ulrika Lundqvist
– 2023 var hyggligt. 2024 tror vi blir ungefär likadant men det är stor variation från dag till dag. Ibland har vi väldigt mycket att göra och ibland mindre och det kan variera med vädret och vad som sägs i media om inflation och räntor. Den här ovissheten gör det svårt att planera. Våra kunder är mycket trogna även det märks att de behöver lite mer tid för att fatta beslut just nu. Jag skulle ändå sammanfatta det med att vi är hoppfulla!
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.