Tura Scandinavia storinvesterar i Nässjöanläggningen
Tura Scandinavia utökar kapaciteten i sin automatiserade plockanläggning i Nässjö med femtio procent, en investering som uppgår till 20 miljoner kronor.
Tura Scandinavia är en av nordens ledande distributör av hemelektroniktillbehör och förser återförsäljare inom bland annat audio, video, mobil och foto med produkter. Näthandeln har gjort att Tura Scandinavia idag levererar stora mängder mindre paket direkt till slutkunden.
– Förr skickade vi en stor låda med många prylar i till en butik, men vi märker att det blir mer och mer ”drop shipment”, det vill säga direktleverans till slutkunden. Det kräver att vi måste bli ännu bättre och ännu snabbare, säger Pär Eriksson, delägare och IT/Logistik-ansvarig på företaget.
Idag har Tura Scandinavia en helautomatisk plockrobot som innehåller 14 000 lokationer, det vill säga lådor som fylls med varor enligt beställningar som kommer in. Tillsammans med ett fåtal plockstationer uppnås en plockhastighet som är mångfaldigt snabbare än manuell plockning. Den nya investeringen innebär en ökning med ytterligare 7000 lokationer.
– Vi räknar med att vi ska kunna drifta detta med den befintliga personalen, säger Pär Eriksson.
När en beställning görs från någon av de stora handlarna av hemelektronik är det inte sällan från just Tura Scandinavia försändelsen kommer, eftersom det för butikerna själva är kostsamt att lagerhålla den stora bredd av produkter som erbjuds.
– Ett typexempel är en nätverkskabel. Den finns i flera olika längder, från en halv meter upp till flera meter. Butikerna hänger de vanligaste längderna på sina hyllor, men på nätet finns alla längder tillgängliga.
Den rådande pandemin har visserligen inneburit ett hack i kurvan, men allt tyder på att internethandeln kommer att fortsätta öka.
– Vi beställde den här maskinen långt innan vi kände till pandemin, men vi ångrar inte det beslutet. Vi kommer att stå rustade efter den här perioden, säger Pär Eriksson.
Från och med slutet av augusti kommer den nya anläggningen att vara i drift och kommer att klara den anstormning som väntas av den ökande internethandeln.
– Trenden är att vi skickar fler och fler små paket till fler personer. Det är det vi förbereder oss för. Vi ser ganska positivt på framtiden, avslutar Pär Eriksson.
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.