Vd-nätverket växer med medlemmar och öppnar upp för fler
Den 4 juni hade vd-nätverket sin sista träff inför sommaren. Under våren har man gått från 6 till 10 medlemmar och nu öppnar man upp för ytterligare två personer. ”Är man ledare och söker efter ett bollplank, är vd-nätverket ett bra alternativ”, säger Michael Kullberg, nätverksledare och verksamhetsutvecklare för Montico.
Att vara chef ska inte kännas ensamt. Därför driver vi på Nässjö Näringsliv, tillsammans med Michael Kullberg, ett vd-nätverk. Nätverket träffas sex halvdagar per år och riktar sig till personer som har en ledarskapsroll.
– Även fast vi kallar oss för vd-nätverket, måste man inte ha ordet vd i sin titel. Det viktigaste är att man har något typ av ansvar för medarbetare och den organisation man jobbar på, säger Michael Kullberg.
Bland medlemmarna finns Helen Tarenius och Åse Esselius. Helen är utbildningschef på Nässjö Lärcenter och gick med 2015, samma år som nätverket startades. Åse är sedan januari vd på Turab och gick nyligen med som medlem.
– Oavsett bransch eller tillhörighet står chefer inför samma slags utmaningar och frågeställningar. Att då tillsammans träffas ledare emellan är oerhört givande, säger Helen Tarenius.
– Jag gillar nätverkande och tycker det oftast ger mycket mer än att gå en kurs. Man får tid att diskutera och reflektera ämnen som man själv funderar på och får bra input från andra som befinner sig eller har befunnit sig i samma situation. Dessutom får man tid att lära känna andra i näringslivet och utvidga sitt nätverk, säger Åse Esselius.
Sommaravslutning med varumärkesorientering på agendan
Fredagen den 4 juni träffades vd-nätverket för sista gången inför sommaren. Just den här träffen var extra speciell då man bjudit in Matz Magnusson från Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling.
Matz berättade att företag med hög grad av varumärkesorientering har betydligt högre lönsamhet än företag som enbart är marknadsorienterade. Ett påstående som bevisas i undersökningen Brand Orientation Index av Lunds Universitet.
– Till skillnad mot marknadsorienterade företag, som formar sin identitet och aktiviteter efter marknadens och kundernas kortsiktiga behov, bygger varumärkesorienterade företag sin identitet inifrån och ut. Man låter ens värderingar styra hela kedjan, inte bara marknadsföringen utan även utvecklingen av sina produkter och tjänster. Det blir en tydlig röd tråd i verksamheten, säger Matz.
Hur börjar man sitt arbete med varumärkesorientering?
– Börja med att lyssna på vad kunderna tycker är bra med ditt företag eller organisation. Många gånger börjar man i andra änden och fokuserar på allt som är dåligt och inte fungerar. Men jag tycker det är bättre att fråga kunderna vad de är nöjda med och med hjälp av kundernas positiva åsikter definiera varumärket, svarar Matz Magnusson.
Nästa nätverksträff äger rum den 20 augusti hos Eldon Installation.
– Om man är intresserad av att gå med i vd-nätverket är man välkommen att prova då, säger Michael Kullberg.
>> Läs mer om nätverksträffen den 20 augusti och anmäl dig här!
Dela nyheten
Dela gärna nyheten på sociala medier och till personer du tror skulle uppskatta den.